COSMETICS

One Step Ahead for Your Best Smile.

While many people believe periodontal disease as an adult problem, studies indicate that gingivitis (the first stage of periodontal disease) is nearly a universal problem among children and adolescents. Advanced forms of periodontal disease are more rare in children than adults, but can occur.
Chronic gingivitis is common in children. It can cause gum tissue to swell, turn red and bleed easily. Gingivitis is preventable and treatable with a regular routine of brushing, flossing and professional dental care. If left untreated, it can eventually advance to more serious forms of periodontal disease.
Localized Aggressive periodontitis can affect young healthy children. It is found in teenagers and young adults and mainly affects the first molars and incisors. It is characterized by the severe loss of alveolar bone, and ironically, patients generally form very little dental plaque or calculus.
Generalized Aggressive periodontitis may begin around puberty and involve the entire mouth. It is marked by inflammation of the gums and heavy accumulations of plaque and calculus. Eventually it can cause the teeth to become loose.
 Conditions that make children more susceptible to periodontal disease include:

• Type I diabetes
  • Down syndrome
  • Papillon-Lefevre syndrome

For example, in a survey of 263 Type I diabetics, 11 to 18 years of age, 10 percent had overt periodontitis.

RADANG GUSI

Kebanyakan orang mengira bahwa penyakit periodontal ( penyakit jaringan penyangga gigi ) hanya terjadi pada orang dewasa. Penelitian mengindikasikan bahwa ginggivitis atau radang gusi ( tahap awal dari penyakit periodontal ) dapat terjadi pada anak dan remaja. Kasus lanjut penyakit periodontal pada anak dan remaja memang jarang, namun tetap dapat terjadi.

Radang gusi kronis sering ditemukan pada anak – anak. Gusi mengalami pembengkakan, berwarna merah terang dan mudah berdarah. Radang gusi dapat dicegah dan diatasi dengan sikat  gigi, pembersihan menggunakan benang gigi dan perawatan rutin di dokter gigi. Bila radang ini dibiarkan, dapat menyebabkan penyakit periodontal lanjut.

Localized Aggressive Periodontitis  dapat menjangkiti anak yang sehat. Penyakit ini sering ditemukan pada remaja dan dewasa muda, biasanya menyerang gigi graham dan gigi seri. Ditandai dengam kehilangan tulang yang masif, namun hanya sedikit terlihat plak dan karang gigi pada daerah tersebut.
Generalized Aggressive Periodontitis dapat mulai saat pubertas dan meliputi seluruh mulut. Ditandai oleh pembengkakan gusi, akumulasi plak dan kalkulus yang hebat. Dapat menyebabkan gigi goyang.
Kondisi kesehatan umum yang meningkatkkan resiko penyakit periodontal anak :

• Diabetes Tipe 1
  • Down Syndrome
  • Papillon Lefevre Syndrom

Sebagai contoh pada survei yang mengikutsertakan  263 orang anak usia 11 – 18 tahun,pengidap diabetes type 1, 10 % di antaranya mengidap periodontitis

Request Appointment

ASRI DENTAL STUDIO - RS ASRI